Richard Moelker

Korte bio

Muziek is altijd in mijn leven geweest. Klassieke muziek, in het bijzonder Bach en liederen van Schubert, klonk altijd door mijn ouderlijk huis. Op jonge leeftijd ging ik mee naar de Matthäus Passion in de Laurenskerk te Rotterdam. Mijn ouders hebben muziek maken al van jongs af aan gestimuleerd. Ik begon op mijn zevende met algemene muzikale vorming en een jaar later met vioolles. In diezelfde tijd ging ik steeds vaker achter de piano zitten om daar op ontdekkingstocht te gaan.

Rond mijn tiende kwam ik voor het eerst in aanraking met popmuziek. Op de middelbare school deed ik mijn eerste optredens als pianist, zowel solo als in een band. Na schooltijd dook ik altijd tot sluitingstijd het muzieklokaal in waar een vleugel en een drumstel stonden. Daar werd mijn interesse voor het drumstel gewekt. Mijn interesse voor muziek was ondertussen verbreed naar Jazz en Fusion: Miles Davis met Philly Joe Jones en Tony Williams, Art Blakey, Chick Corea met Dave Weckl en Steve Gadd en Keith Jarrett met Jack DeJohnette. Samen met een schoolvriend naar Thelonius in Rotterdam, waar we Hans Eijkenaar op een rode Sonor met gouden rims keiharde Jazz hoorden spelen; Naar Mecc Jazz Maastricht voor de fenomenale Dennis Chambers en Tower of Power; Naar het North Sea Jazz Festival voor de YellowJackets met Will Kennedy. Joe Zawinul Syndicate met Paco Sery en Branford Marsalis met Jeff ‘Tain’ Watts waren voor mij een openbaring wat betreft groove en intens spelen.
Ik besloot een paar pianolessen bij Kino Haitsma te gaan volgen. Hij leerde mij hoe je als pianist bepaalde liggingen van akkoorden pakt en hoe akkoordprogressies werken. Zijn aanwijzingen hebben mij inzicht in het jazzidioom gegeven. Ook kon je me vaak op de muziekafdeling van de Centrale Bibliotheek vinden om te lezen over muziek.

Na een paar maanden bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam te hebben gevolgd, besloot ik mij volledig op drums te gaan richten. Ik schreef me in voor Muziekwetenschap in Utrecht en maakte een afspraak met Fred Krens, hoofddocent Slagwerk aan het conservatorium van Rotterdam. Hij verwees mij door naar Drumschool Cleuver in Scheveningen. Daar ontmoette ik andere drummers van mijn leeftijd die al heel goed konden spelen: Oscar Kraal, Richard Heijerman en Jeroen Zange. In 1996 ben ik zelf bij Drumschool Cleuver les gaan geven. In 1998 ben ik afgestudeerd in muziekwetenschap, specialisatie kunstbeleid en -management. 

Sinds 2009 ben ik eigenaar en directeur van Drumschool Cleuver. Lesgeven (slagwerk, muziektheorie) en coaching van studenten die naar het conservatorium zijn mijn core business. Daarnaast heb ik commerciële en (eigen) projecten gedaan met o.a. DJEN (Voice of Holland), Daniel van Huffelen  (Amsterdams Andalusisch Orkest), Lodewijk van Gorp (Metropool Orkest), Wouter Planteijdt, Nico Brandsen, Jan van Bijnen (Freek de Jonge), Oene van Geel, Kino Haitsma, Boudewijn Lucas en leden van het Residentie Orkest. Verder schrijf ik met enige regelmaat cursussen voor de Slagwerkkrant. Zo heb ik met Richard Heijerman de cursus ‘Gelaagd spelen’ geschreven en naar aanleiding daarvan hebben we onder andere op het Tromp Percussion Festival in Eindhoven en Herftsfest in Den Haag clinics gegeven. Ik heb voor de filmacademie drumpartijen ingespeeld en CD projecten gedaan met Mama DC (global music), Belle and the Beats (pop noir, hybrid drums) en Martijn van Spaendonck (theatervoorstelling). In 2020 heb ik een arrangement geschreven voor de opening van de tentoonstelling 'Music' in Museon en in 2021 de openingsmuziek voor WCEF (World Circular Economic Forum, een jaarlijks terugkerende internationale conferentie waar vooruitstrevende denkers en doeners op het gebied van circulaire economie bijeenkomen en spreken) gecomponeerd en via live stream uitgevoerd.

Visie op drumles

In de les breng ik mijn bevlogenheid voor muziek over aan mijn studenten. Ik geef les aan (hele jonge) kinderen (mijn jongste pupil was drie jaar oud toen hij begon), (jong)volwassenen, beginners, gevorderden en professionals. Ik werk nooit een standaardprogramma af. Elke les is op maat.

In de les breng ik mijn bevlogenheid voor muziek over. Ik werk nooit een standaardprogramma af. Muziek maken is het overbrengen van energie, heel veel positieve energie en dat is voor mij met lesgeven niet anders. Of je nu de top 40 wil kunnen meespelen of je uitdaging zoekt in een complexe coördinatie-oefening: Wat jij op drums wil bereiken, dat staat voorop en daar ligt voor mij de uitdaging bij het lesgeven.

"The wise musicians are those who play what they can master." 

– Duke Ellington

Methodiek
Mijn methodiek van lesgeven is gebaseerd op inzichten die ik heb gekregen toen ik studeerde en optredens deed. De methodiek is gestoeld op vijf punten: Luisteren, Kijken, Imiteren, Loslaten en zelf Creëren.

Muziek maken begint met luisteren. In de lessen leer ik je hoe een muziekstuk is opgebouwd, wat er in een bepaalde muziekstijl wordt gespeeld en hoe het klinkt. Daarna leer ik je hoe jij die partij zou kunnen invullen. Als uitgangspunt kan de originele drumpartij van een muziekstuk dienen (of de essentie van die drumpartij), maar ook bijvoorbeeld de baspartij of een zanglijn. Daarna leer ik je hoe je variaties kan maken, hoe je een andere invalshoek kan kiezen, met andere woorden hoe je je creativiteit kan ontwikkelen of vergroten. Goed kunnen luisteren en weten wat je moet spelen (en die kennis kunnen vertalen naar je ledematen) is ook essentieel om muziek op hoge tempi te kunnen spelen. 

Tijdens de les doe ik heel veel voor en speel ik met je mee. Daarbij wijs ik je op zaken die ik belangrijk vind bij het spelen van die stijl of dat muziekstuk. Aan het eind van de les maken we video’s van de behandelde stof en krijg je transcripties (uitgeschreven partijen) van de les mee naar huis.

Beweging en balans
Een goede beweging en balans is heel belangrijk. Een goede beweging brengt heel veel: Uiteraard snelheid, dynamiek, coördinatie en een goede klank, maar ook rust in je spel en vertrouwen in je lichaam. Je lichaam moet eerst ‘begrijpen’ wat het moet doen en dat kan je bereiken door langzaam, geconcentreerd en gedoseerd te studeren. Op die manier kan je jezelf beter observeren en wordt je bewust van hoe je moet bewegen en hoe bewegingen tussen ledematen aan elkaar gerelateerd zijn. Alle grote musici hebben een ongelooflijke goede timing en dat komt mede door hun beheersing van beweging. Natuurlijk moet je jezelf uitdagen door de grenzen op te zoeken van hoe snel je iets kunt spelen. Maar eerst je beweging goed hebben, daarna op snelheid gaan werken. Ik heb praktische oefeningen, die je helpen efficiënt en effectief te studeren. Daarbij gebruik ik geen droge leerstof, maar oefeningen die direct toepasbaar zijn in de praktijk. 

Mentale weerbaarheid
Een ander belangrijk aspect bij muziek maken is hoe je jezelf mentaal weerbaar kan maken in stressvolle situaties rondom repetities en optredens en hoe je kan leren omgaan met frustraties en tegenslagen. Ik kan je veel vertellen over hoe om te gaan met spanning en faalangst, hoe je je goed kan voorbereiden op een optreden of auditie en hoe je momenten van gevoeld falen een plaats kan geven in het leerproces (en dat leerproces duurt een heel mensenleven). Ik kan je tips geven hoe de rust te bewaren als je tijdens een optreden de controle dreigt te verliezen of opeens angst voelt. 

Intuïtief spelen
Als je met andere musici gaat spelen, is het heel belangrijk dat je alles wat je geleerd hebt loslaat en met een open mind muziek gaat maken. Kom los van het fysieke deel van het spelen van je instrument en heb vertrouwen in je lichaam. Durf uit je comfort zone te stappen! Dan kan je intuïtief reageren op je muzikale omgeving en een bron van inspiratie zijn voor andere musici!

"Master your instrument, master the music, and then forget all that bullshit and just play!"

- Charlie Parker

 

Geeft les aan

Professionals Just for fun Kids

Deel deze pagina

Gratis een proefles van een half uur volgen?

Je gegevens
  • Je moet een geldig mailadres invoeren
  • Graag uw telefoonnummer invoeren
  • Zonder toestemming kunnen wij geen contact met u opnemen